torsdag 25. april 2013

oppgave 11: 5 kategorier

her skulle vi ta bilder ut fra de fem kategoriene:

*reise
*lukker/blender
*vann
*lys
*komposisjon

1. Reise

Da har jeg valgt å ta turen til Kunstmuseet, Mads G. Med ”JUST NOISE”
Denne turen var veldig intressant, for der fikk vi se hva en kan gjøre med foto, dette er en stor ambefaling å gå å seJ









her er to bilder av Mads.






her ser du oss på tur:)








her er et bilde av Stavanger Kunstmuseum.










2.Lukker/ blender:

lukker.
kort lukker tid gjør at du fanger øyeblikket, mens lang lukkertid ofte gjør ting abstrakte.

det ser du i disse to eksemplene:
her ser du et bilde med kort lukkertid, det fanger "øyeblikket" i bildet.


her ser du et bilde med lang lukkertid, på grunn av den lange tiden, så kommer det mye lys inn og skaper et nestent abstrakt bildet.










Blender.
Det er det verktøyet som bestemmer dybdeskarpheten i bildet.
hvis du vil isolere eller skape flere lag/ikke ha dybde i et bilde, bør du fokusere på lave blendertall/verdier.
hvis du vil ha et bilde der du gjengir omgivelsene godt/ha stor dybdeskarphet, bør du satse på høye blendertall/verdier.


her er et bilde der jeg har brukt høye blendertall/verdier. der jeg har lagt fokuset på bakgrunnen, for å skape stor dybde.
















her er et bildet med lave blendertall/verdier. det har fokus i forgrunn(glasset), slik at jeg isolerer ut et objekt eller skaper lite dubde i bildet.

















3. vann.
Her skulle vi ta bildet av vann, men jeg ville ikke ta et vanlig bildet av  vann, så jeg har tatt bilde av vann i frosset form, og må si at de ble ganske fineJ


dette bildet ligner litt på dumbo.








jeg likte dette godt, for at det er fint mønster i isen, og de ligner på is/snøkrystaller.

dette var kult for at det ligner på en snøkule. ( en som du rister og så flyr alle snøflakene rundt i vann)




















dette er et ganske kult bilde, for det ser ut som et fossefall. med det er bare is som henger ned fra grenene.




















4.Lys.

Her skulle vi ta bildet av lys, men jeg var ikke sikker på hvilket type lys, så jeg tok bildet av forskjellig lysJ





her er det et bildet av vanligt sollys. siden det gikk rett i kamera, så gikk det ikke så bra med motivet, men jeg synes at jeg fikk godt fram den varmen solen gir.




her er det et bilde av solen som reflekteres i isen. her er det brukt kort lukkertid.
dette er et bilde av lyset du ser ved siden av en rulletrapp, tatt med lang lukkertid og i full bevegelse.














her er et bilde av noen lyspærer (fra en lysekrone) tatt med lang lukkertid i full bevegelse.























5. Komposisjon.
Her skulle vi ta bilder med komposisjonsprinsippet. Der vi skulle ta utgangspunkt i det gylne snitt og hva som ville bli behagelig for øyet å se på. ( du kan lese mer om det i innlegg om komposisjon.)








Dette liker jeg veldig godt, fordi at paraplyene er godt fordelt otover bildet, og fargene skaper god stemning.








































det er et ok bilde, det er kansje litt kjedeligt, men den viser hvordan solen skaper skygge ( se paraplyen), og så skaper hele bildet varme, når du ser på solen vil den varme deg.



dette er mitt favorittbilde, fordi at det ligner på et postkort. komposisjonen er god, for at du ser at en person står og ser på noe i bakgrunnen, noe som gjør at du også vil fokusere på bakgrunnen. og de hvite fuglene som går over hele vannet, skaper en god balanse og dybde.